sábado, 12 de enero de 2013



- Seguidament podeu veure el Cas del projecte que he realitzat durant la Pac 3, aquí teniu totes les característiques i una entrevista amb la tutora que va desenvolupar el projecte juntament amb mi.



Tothom tenim les mateixes opinions?.

Cas 0001
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de 5è de primària fan un projecte sobre la tolerància i el respecte a les diferents opinions, a partir del coneixement del Parlament de Catalunya i dels nostres representants polítics. Els alumnes utilitzen les TIC per realitzar tot el projecte.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
25 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a classe i a casa

---
Tipus d’escola
Infantil/Primària/Secundària/Batxillerat

Localització del centre
Barcelona
---
Connexió
 Internet (Wiffi)
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica, classe, Biblioteca de l’Escola.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Mitja-mitja

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
5è de primària
---
Àrea / unitat
Coneixement  del medi social i natural



Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Organitzar les activitats de cada sessió.
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Assolir els objectius plantejats sobre la tolerància i el respecte a les opinions dels altres.
Coneixement històric i actual de les Institucions de Catalunya i dels seus representants.
---
Tipus d’activitat
Activitat de medi amb el suport de les TIC.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinadors, vídeos, càmares fotogràfiques, projectors…
 
Raó per la qual la fa servir
Per aconseguir les fites plantejades
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Activitats dinàmiques, que impliquin que el nen sigui el protagonista del seu procés d’aprenentatge

Dificultats trobades
 A nivell d’organització dels grups cooperatius.
---
Ajuda / col·laboració emprada
Mestres d’altres matèries.
Implicació de les famílies
---
Rol del professor
Proporcionar activitats estructurades, orientacions explícites i explicacions clarificadores.
---
Rol de l’estudiant
Explorador i protagonista, descobrir conceptes i relacions
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen les activitats requerides

Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació inicial, continua i sumativa
---
Lliçó apresa pel professor
Els alumnes fan aquesta activitat sense cap tipus de problema, els engresca molt i mantenen una actitud molt positiva durant tot el projecte. El seu nivell d’aprenentatge és molt alt al final del projecte.


Història complerta


Entrevistador: Em pots explicar una mica el perfil del grup classe?

El grup està format per 14 nenes i 12 nenes (1 nena està diagnosticada de dislèxia, un altre té un considerable retard acadèmic i una nena que s’ha incorporat aquest curs està diagnosticada amb Trastorns d’aprenentatge no verbal).  Són xerraires, inquiets, participatius, característiques que ens ajuden a tirar endavant el projecte. El fet de treballar per projectes ens ajuda molt a poder atendre a la diversitat.

Entrevistador: Em pots dir com sorgeix el projecte “Tothom tenim les mateixes opinions?”

Els nostres projectes sorgeixen a partir de les inquietuds dels alumnes. Som una escola on dialoguem molt, on s’escolta molt el que els nens volen compartir, on reflexionem en veu alta. És aquesta escolta la que ens indica moltes vegades el camí a seguir i són els projectes de treball el que ens permeten que el nostre aprenentatge sigui significatiu.

Entrevistador: Cóm integres les noves tecnologies en el projecte?
Nosaltres treballem sense llibres de text. Ens interessa el que pugui inquietar els nens, les notícies que  passen en el món i que ens siguin significatives, el que els docents puguem plantejar. Amb aquesta manera de fer, nosaltres utilitzem tot com a recursos: els diaris, els llibres, els llibres de text, Internet...Actualment, les noves tecnologies estan prenent cada vegada més força i ja no puc imaginar-me el desenvolupament d’una classe sense l’ús d’un ordinador o d’una pissarra digital. No obstant, crec que s’han d’utilitzar com a mitjà que ens permeti arribar a les fites plantejades, no com a centre de desenvolupament d’una classe (seria el símil amb els llibres de text).

Entrevistador: Els nens reben ajut d’altres persones per tirar endavant el projecte?

El fet de treballar per projectes comporta que es treballi de manera interdisciplinària, amb la implicació de mestres d’altres assignatures. També hi participen altres agents educatius com poden ser les famílies.





Entrevistador: Els alumnes reclamen algun tipus d’ajut respecte a les noves tecnologies?

La veritat és que sovint són molt més destres que jo mateixa. A més, aprenen ràpidament allò que desconeixen. Evidentment, són nens que han nascut i estan creixent envoltats de tecnologia, amb el bo i el dolent que això comporta, és a dir,  l’accessibilitat i la immediatesa (l’excés de la informació i la distorsió de la mateixa són uns handicaps clars).

Entrevistador: El projecte s’ha desenvolupat d’acord a les perspectives plantejades?

Sí, i crec que a més s’ha anat més enllà del que en un principi ens podíem haver plantejat. L’entusiasme dels nens a l’hora de treballar ha arribat a les famílies, i aquestes no han dubtat de fer-nos-ho saber i d’oferir-nos la seva col·laboració (com en el cas dels polítics).

Entrevistador: Quins problemes han sorgit?

La veritat és que no parlaria de problemes, sinó de dificultats  lògiques que han sorgit quan es treballa en grup cooperatiu (organització del grup i planificació de la feina), o dificultats amb l’explicació de conceptes que poden estar més allunyats d’ells (l’explicació del mot “competències” quan parlàvem de la Generalitat de Catalunya, per exemple). Però per això està el docent, per ajudar a orientar, a clarificar,  i que puguem aconseguir els diferents reptes.

Entrevistador: Quin tipus d’avaluació has utilitzat i per què?

La nostra avaluació parteix sempre dels seus coneixements previs, fem un seguiment individual i col·lectiu, molt proper, de les diferents activitats del procés i fem una avaluació final amb proves objectives. En aquest projecte també hem seguit aquests criteris, sent els nens conscients d’aquesta forma d’avaluar.

Entrevistador: Em pots explicar les característiques del seu centre a nivell de les infraestructures tecnològiques?

Puc dir que el nostre Centre té una bona infraestructura.  A més de la meva opinió, compto amb d’altres per arribar a fer aquesta afirmació, opinions d’experts que ens han vingut a assessorar amb l’ús de les TIC i que han lloat el sistema, el qual ja fa temps que es va començar a instaurar i que contínuament està en procés de revisió i d’ampliació.

Entrevistador:  Què milloraries del projecte?

Sempre es pot millorar una feina. Crec que la manca de temps és un obstacle perquè en un projecte contínuament es van obrint finestres i per la distribució horària, n’has de tancar algunes pel risc de no tenir prou temps.

Entrevistador: Què recomanaries a un altre professor/a que volgués fer el projecte?

Més que recomanar, li explicaria tot allò que hem après de forma significativa i el que hem gaudit fent-lo. Sí que li diria, si no treballa per projectes i amb l’ús de les TIC, que deixés els llibres de text com a un recurs més i que s’hi llancés a aquest aprenentatge, que veuria com la rutina queda de banda i l’emoció i la il·lusió passen a ser una constant.


No hay comentarios:

Publicar un comentario