lunes, 24 de septiembre de 2012

Hola a tots/es,
Avui comencem aquest bloc de les TIC en el camp de l'Educació. Seguidament trobareu les preguntes breus, el mapa conceptual i les primeres impressions sobre la matèria d'aquesta Avaluació inicial.



QUESTIONS DE DESENVOLUPAMENT BREU


  1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta. Crec que no, evidentment és fonamental pel desenvolupament de qualsevol societat però això no vol dir que garanteixi un progrés econòmic i social. Si filem més prim, encara es podria dir que econòmic poder sí però social segur que no i la prova és la conjuntura actual amb els greus problemes socials que avui en dia esta vivint la nostra societat.


  1. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses? Se m’escapa una mica aquesta pregunta però crec que la neutralitat ideològica és molt difícil d’aconseguir, per tant en la fonamentació científica de les tecnologies puc imaginar que hi deu haver-hi molts interessos creats.


  1. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment. Avui en dia  crec que les TIC no es poden separar d’un procés d’aprenentatge. El que sí pot passar es que puguin fer activitats d’aprenentatge sense utilitzar cap TIC ja sigui per ignorància o comoditat.


  1. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys? Les causes del canvi que estem patint com a societat és provocat per la revolució digital que està transformant tots els hàbits de les nostres vides. (smartphones, tablets, ordinadors, internet...)


  1. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa. La Tecnologia Educativa és aquella branca de la pedagogia que estudia  les noves tecnologies aplicades a l’educació. Te per objecte estudiar i aplicar aquestes tecnologies en un procés d’aprenentatge.


  1. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement . Com transmissió de coneixement podríem dir l’explicació d’un fet històric. Com a construcció de coneixement ensenyar el mètode deductiu per poder-lo aplicar de forma correcte.

  1. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea". Estic bastant d’acord en el sentit que el context que envolta una idea és fonamental per fer més entenedora aquesta a l’hora d’intentar explicar-la.

  1. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...? Ho vaig pensar quan ho vaig saber que es podia fer durant la sessió d’acolliment que ens va fer la UOC.

  1. Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts? Crec que és la part on patiré més ja que el meu nivell informàtic és d’usuari bàsic, de tota manera intentaré fer-ho el millor possible i a la vegada crec que provocarà que em posi al dia en aquest tema.
 10. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)


TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: __5____
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ___8___
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ___8_____
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: ___4__
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __8___
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: ___5__
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: _____3__
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ____5__
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ___4_____
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___8_____



MAPA DE CONCEPTES

Insereix en aquest document un mapa de conceptes sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació que, prèviament, hagis realitzat a llapis i paper (o amb algun programa) i escanejat o fotografiat. El resultat de l’escaneig hauria de ser una imatge i no un pdf. Millor una imatge jpg per fer-la servir més endavant. Aquesta tasca és obligatòria per poder continuar l’avaluació continuada.

Es tracta de fer un veritable mapa conceptual, no pas un esquema. Aquí teniu un exemple de mapa conceptual sobre què és un mapa conceptual. Podeu suprimir aquest mapa i inserir el vostre aquí mateix.



  1. Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs   que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper? El que he posat en les preguntes anteriors són reflexions pensades sense cap tipus d’informació prèvia sobre el tema, per tant són fruit dels coneixements i experiències propis però a la vegada i en molts casos són opinions personals que poden ser refutades per altres idees o pensaments, per tant podria defensar amb més contundència aquells coneixements que es basen més en el món de les idees, la subjectivitat... però no aquells que es basen mes en principis teòrics que probablement jo desconec.


Conclusions


Quines primeres impressions reps en realitzar aquesta primera activitat?  Que no és fàcil reflexionar sobre aquest temes que moltes vegades afecten a diferents àmbits. La meva impressió ha estat positiva i el que m’agradaria és rebre un feedback sobre aquestes preguntes ja que m’han creat molts dubtes i valdria la pena reflexionar sobre els meus errors o idees equivocades.

No hay comentarios:

Publicar un comentario