miércoles, 19 de diciembre de 2012





PROJECTE FINAL PAC3

Seguidament us presento la meva fitxa sobre el projecte final que hem de desenvolupar:

Fitxa Disseny Projecte TIC i Aprenentatge Significatiu
Títol
Tothom tenim les mateixes opinions?
Descripció dels Agents
Els aprenents són alumnes de 5è de primària de l’Escola Isabel de Villena de Barcelona, la mediadora serà la tutora de 5è i la tecnologia que s’utilitzarà seran ordinadors amb sistema operatiu windows i connexió a Internet , canó digital i tots els perifèrics necessaris.
Descripció del problema
Partint de la base que un problema és quelcom que es desconeix, la mestra planteja diferents interrogants i se n’adona que desconeixen tot el procés parlamentari de Catalunya. A partir d’una avaluació inicial, els nens i la tutora constaten la confusió de molts conceptes i del desconeixement del tema en general. Aprofitant que hi haurà eleccions, la tutora els planteja la possibilitat de viure els successos que estan passant d’una manera directa, els convida a que ells siguin també partíceps d’aquests moments històrics de manera activa i comptant amb l’ajut de les noves tecnologies. Els nens accepten molt il·lusionats.
Tipologia del problema
Segons Jonassen aquest problema entraria dins dels problemes mal estructurats ja que no està restringit a un sol camp i la seva solució pot ser de forma diversa i alternativa. També serà necessari , com diu Jonassen , que els aprenents expressin la seva opinió personal sobre el tema.
Al ser un problema de context en la vida diària podem considerar-lo com un problema bastant complex ja que podem trobar moltes interaccions , funcions i variables dins del tema. El problema, ha d’estar emmarcat en un context acadèmic, els aprenents podran desenvolupar les seves habilitats en la especificitat que comporta aquest context.
Segons la tipologia del problema els podríem classificar com:
-          Problema que usa regles , ja que es plantejarà com una recerca on es tindrà de buscar informació utilitzant diferents suports. Es realitzarà en un context acadèmic i els criteris d’èxit seran múltiples.
Plantejament del problema
El nou curs escolar s’inicia el 12 de setembre. Juntament amb els nervis de l’inici, el grup classe es mostra  inquiet i amb moltes ganes de xerrar sobre els fets viscuts a Catalunya el dia anterior: la manifestació a favor d’un estat Estat propi. Les veus dels nens comencen a sentir-se: uns  pensen que Catalunya ha de ser independent, que Espanya els “roba”, que tindríem més diners i més feina si estiguéssim sols; al mateix temps, altres nens comencen a enfadar-se i a dir que això no és veritat, que millor que callin que no saben el que diuen, que Catalunya no seria res sense Espanya...La mestra creu que si no es treballen molts aspectes, si no es clarifiquen les vivències de cadascú, poden desembocar en problemes de convivència dins del mateix entorn escolar.
Context de l’activitat
Les activitats es realitzaran en el context escolar, majoritàriament. Es treballarà dins l’aula on hi ha  un ordinador amb connexió a internet i canó digital. S’utilitzarà l’aula d’informàtica (aquesta disposa de 27 ordinadors amb tots els perifèrics necessaris). La Biblioteca del centre també serà un espai important d’ús
Es realitzarà una visita al Parlament de Catalunya.
Descripció del grup  classe
El grup està compost per 15 nenes i 12 nens. A 2n de primària es va fer una barreja de grups, per tant, hi ha nens que van junts des de fa anys i altres que no. A més, hi ha hagut 2 noves incorporacions.
És un grup molt mogut, xerraire, inquiet, encuriosit. Gaudeixen dels aprenentatges. Es treballa a partir de grups cooperatius, tenint en compte els seus interessos i el currículum. No utilitzen llibre de text.
Competències específiques
Competències bàsiques:
-          Competències en el coneixement i la interacció amb el món físic.
-          Competència social  i ciutadana.
-          Tractament de la informació i la competència digital.
-          Competència en comunicació lingüística.
-          Competència matemàtica.
-          Competència per aprendre a aprendre.
-          Autonomia i iniciativa personal.
Objectius d’aprenentatge:
-          Avançar en l’autonomia de l’organització individual i col·lectiva de la feina.
-          Conversar de forma col·lectiva.
-          Comentar, analitzar i interpretar notícies.
-          Plantejar dubtes a partir de l’anàlisi de notícies.
-          Aprendre a relacionar-se.
-          Treballar de forma interdisciplinària.
-          Iniciar en el coneixement de la història de Catalunya.
-          Comprendre la importància de la democràcia.
-          Saber realitzar enquestes i intentar interpretar-les.
-          Aprendre a conservar la memòria històrica.
-          Respectar la memòria històrica de las persones.
-          Treballar el raonament crític a partir de la història.
-          Fer relacions de diferents coneixements.
Continguts
Conceptes:
-          Democràcia.
-          Dictadura.
-          Transició.
-          Funció del Parlament de Catalunya i d’altres institucions.
-          L’estatut de Catalunya. La Constitució espanyola.
-          La població, l’economia i l’autogovern de Catalunya.
-          Eleccions parlamentàries.
-          Diferents personatges relacionats amb la història de Catalunya i amb l’actualitat propera.
Actitudinals:
-          Saber escoltar l’opinió dels altres.
-          Ser tolerants amb les opinions contràries .
-          Saber respectar els punts de vista de tothom.
-          Aprendre a rebutjar els prejudicis

Procediments:
-          Recercar i anàlisi de notícies constant. Ús del projector.
-          Aportar   material relacionat amb el Parlament.
-          Veure capítols concrets de “La història de Catalunya”, explicada per en Dragui.
-           Buscar a internet informació sobre els diferents partits polítics.
-          Veure programes de “Polònia”. Recull dels diferents personatges que apareixen.
-          Preparar de forma conjunta una enquesta per saber el coneixement  de ciutadans sobre la història de Catalunya.
-          Visitar el Parlament.
-          Analitzar les dades de les enquestes. Utilitzar els ordinadors per fer quadres estadístics.
-          Analitzar els diferents cartells electorals.
-          Confeccionar  un cartell electoral.
-          Desenvolupar un Joc de rol. Simulació d’una sessió parlamentària.
-          Fer Escrit reivindicatiu dirigit als pares, elaborat pel grup cooperatiu.
-          Preparar una entrevista a tres polítics (pares d’alumnes de la classe).
-          Confeccionar  un mapa conceptual.
-          Elaborar un dossier
Seqüenciació de les activitats
1a Sessió: Conversa col·lectiva al voltant de les notícies que els nens han anat portant des de l’11 de setembre i relacionades amb les recents eleccions. Els nens aniran expressant les seves opinions i les seves vivències. Aplicació de l’Avaluació inicial a través d’un qüestionari.
2a Sessió: Visualització d’un capítol de la col·lecció “”La Història de Catalunya” : L’11 de setembre de 1714. Comencen a  apuntar-se els conceptes de Democràcia, Dictadura, pèrdua dels drets, llibertat d’expressió.
3a/4a Sessions: Lectura, subratllat i comprensió de la informació relativa al parlament (adaptada al seu nivell)i al context històric de Catalunya i la relació amb Espanya.
5a Sessió: Visualització capitol “La Guerra Civil”. Xerrada Col·lectiva.
6a/7a Sessions: Activitats relacionades amb l’aclariment dels conceptes anteriorment tractats. Investigació individual  a partir de llibres i internet sobre un President de la Generalitat o del Parlament triat per ells. Posterior posada en comú.
8a Sessió: Visualització d’un programa de Polònia relacionat amb les eleccions. Observacions sobre els diferents personatges. Incidència sobre les diferents maneres de pensar. TV3 a la carta.
9a/10a Sessions: Preparació en grup cooperatiu d’una enquesta per esbrinar el coneixement dels ciutadans dels temes tractats a l’aula. Posterior posada en comú i tria de les preguntes. Organització del grup per dur a terme les enquestes.
11a Sessió:  Visita al Parlament de Catalunya. Enquesta a persones que volten pel Parc de la Ciutadella. La consigna principal és que el grup cooperatiu vagi junt en tot moment, que s’adressin a les persones amb respecte i tolerància, i que no surtin dels límits prèviament establerts.
12a Sessió:  Recollida i anàlisi de les enquestes. Gràfics dels resultats a l’aula d’informàtica.
13a Sessió: Anàlisi de cartells electorals portats pels nens, fet pels diferents partits polítics. Proposta d’un cartell electoral propi, amb un lema  concret. Llibertat total per la seva confecció. Utilització de les TIC.
14a Sessió: Confecció col·lectiva d’una entrevista per a realitzar a tres polítics pares de l’escola.
15a/16a Sessions: Xerrada amb els polítics en la Biblioteca de l’escola. Posada en comú posterior.
17a Sessió: Proposta d’un problema. Joc de rol: Hauran d’imaginar-se que són polítics, els nens hauran de defensar el paper que els hi hagi tocat, estiguin d’acord o no.
18a Sessió: Reflexions al voltant de tots els temes tractats a partir de diferents interrogants: Podem pensar diferent i establir diàlegs? Hem de respectar l’opinió dels altres? És millor que puguem expressar les nostres opinions? Ens agradaria que no ens deixessin parlar, ni cantar , ni ballar...per què altres ho decideixen?
19a Sessió: Prova objectiva sobre els diferents conceptes treballats.


Fonamentació psicopedagògica
Aquesta proposta segueix els principis del Constructivisme partint, com diu Jonassen, Peck i Wilson,(1999) dels següents supòsits:
o   El coneixement es construeix
o   La realitat (el sentit que construïm del món)es troba a la ment.
o   Hi ha diferents maneres d’entendre el món.
o   El coneixement es construeix a partir de les nostres interaccions amb el medi ambient.
o   El coneixement es desenvolupa en contextos significatius.
o   El coneixement no es pot transmetre.
o   El coneixement s’aconsegueix a partir d’un desig de saber.
o   Aprendre és un procés de negociació tant intern com social.
o   L’aprenentatge poden ser els canvis que sofreix la nostra relació amb la cultura o cultures amb què estem connectats.
o   No tot el significat es crea de la mateixa manera.
A  partir d’aquesta fonamentació constructivista aplicarem els principis de l’Aprenentatge Significatiu per implementar la nostra proposta, per tant el que es pretén és que els alumnes s’adonin del seu aprenentatge i que una vegada hagin acabat l’activitat valorin el seu  aprenentatge i els serveixi per la seva vida quotidiana. Per aconseguir aquest aprenentatge significatiu partirem dels següents propòsits:
-          Es parteix del nivell de desenvolupament del nen i de realitats significatives. Atenció a la diversitat.
-          El contingut és potencialment significatiu des de l’àrea del Coneixement del medi .
-          Actitud favorable per part de l’alumnat. Motivació manifesta.
-          Els continguts són funcionals.
-          Adquisició d’estratègies de planificació i regulació de l’activitat, tant a nivell individual com de grup cooperatiu.
-          Modificació dels continguts previs.
-          Activitats que afavoreixen treballs cooperatius.
-          Treball interdisciplinari.
Aquesta activitat i d’acord amb Jonassen vol aconseguir un canvi conceptual en els estudiants  aconseguint que aquests canviïn la seva manera d’entendre els conceptes i el marc conceptual sobre el problema plantejat.

Activitats d’avaluació
Una vegada acabada l’activitat es farà un procés d’avaluació per veure si s’han aconseguit els objectius plantejats. També es compararà aquesta avaluació final amb l’avaluació inicial feta al principi de l’activitat, d’aquesta manera els alumnes es podran adonar de la seva progressió sobre el tema. Per fer aquesta avaluació ens basarem tant en proves objectives com altres més subjectives fonamentades en l’observació a l’aula i les xerrades fetes amb els propis alumnes.
-          Observar els interrogants plantejats sobre els temes proposats per treballar.
-          Mostra una participació activa en les xerrades col·lectives.
-          Mostrar habilitat per l’obtenció i ús de la informació amb la utilització de les TIC.
-          Mostrar capacitat per extreure informació de les enquestes realitzades.
-          Mostrar imaginació en la realització del Cartell electoral.
-          Valorar el  Treball cooperatiu fet pels diferents grups al llarg de l’activitat.
-          Valorar la confecció del dossier i dels mapes conceptuals realitzats amb l’ajut dels ordinadors.
-          Mostrar un ús correcte de les tecnologies
-          Mostrar a partir d’una prova escrita objectiva el domini dels conceptes treballats.
-          Comparar la prova objectiva final amb l’avaluació inicial.

Temporalització
Aquest proposta tindrà una durada d’uns dos mesos.  Es dedicaran 4 hores setmanals al seu desenvolupament. La temporalització podrà variar depenent del temps utilitzat pels alumnes a l’hora de realitzar les activitats.



1 comentario:

  1. Bon dia Xavier! crec que el tema escollit pel fer el projecte és del tot interesant ja que el nostre futur està en els infants i ells han de conèixer de primera mà com està la política actual. Crec que has fet una molt bona feina!

    Et convido a visitar el meu blog, a veure què en penses! :-)

    ResponderEliminar