PROJECTE FINAL PAC3
Seguidament us presento la meva fitxa sobre el projecte final que hem de desenvolupar:
Fitxa Disseny Projecte TIC i Aprenentatge Significatiu
|
|
Títol
|
Tothom tenim les mateixes opinions?
|
Descripció dels Agents
|
Els aprenents són alumnes de 5è de
primària de l’Escola Isabel de Villena de Barcelona, la mediadora serà la
tutora de 5è i la tecnologia que s’utilitzarà seran ordinadors amb sistema
operatiu windows i connexió a Internet , canó digital i tots els perifèrics
necessaris.
|
Descripció del problema
|
Partint de la base que un problema
és quelcom que es desconeix, la mestra planteja diferents interrogants i se
n’adona que desconeixen tot el procés parlamentari de Catalunya. A partir
d’una avaluació inicial, els nens i la tutora constaten la confusió de molts
conceptes i del desconeixement del tema en general. Aprofitant que hi haurà
eleccions, la tutora els planteja la possibilitat de viure els successos que
estan passant d’una manera directa, els convida a que ells siguin també
partíceps d’aquests moments històrics de manera activa i comptant amb l’ajut
de les noves tecnologies. Els nens accepten molt il·lusionats.
|
Tipologia del
problema
|
Segons Jonassen
aquest problema entraria dins dels problemes mal estructurats ja que no està
restringit a un sol camp i la seva solució pot ser de forma diversa i
alternativa. També serà necessari , com diu Jonassen , que els aprenents
expressin la seva opinió personal sobre el tema.
Al ser un
problema de context en la vida diària podem considerar-lo com un problema
bastant complex ja que podem trobar moltes interaccions , funcions i
variables dins del tema. El problema, ha d’estar emmarcat en un context
acadèmic, els aprenents podran desenvolupar les seves habilitats en la
especificitat que comporta aquest context.
Segons la
tipologia del problema els podríem classificar com:
-
Problema que usa regles , ja que
es plantejarà com una recerca on es tindrà de buscar informació utilitzant
diferents suports. Es realitzarà en un context acadèmic i els criteris d’èxit
seran múltiples.
|
Plantejament del
problema
|
El nou curs
escolar s’inicia el 12 de setembre. Juntament amb els nervis de l’inici, el
grup classe es mostra inquiet i amb
moltes ganes de xerrar sobre els fets viscuts a Catalunya el dia anterior: la
manifestació a favor d’un estat Estat propi. Les veus dels nens comencen a
sentir-se: uns pensen que Catalunya ha
de ser independent, que Espanya els “roba”, que tindríem més diners i més
feina si estiguéssim sols; al mateix temps, altres nens comencen a enfadar-se
i a dir que això no és veritat, que millor que callin que no saben el que
diuen, que Catalunya no seria res sense Espanya...La mestra creu que si no es
treballen molts aspectes, si no es clarifiquen les vivències de cadascú,
poden desembocar en problemes de convivència dins del mateix entorn escolar.
|
Context de
l’activitat
|
Les activitats es realitzaran en el context
escolar, majoritàriament. Es treballarà dins l’aula on hi ha un ordinador amb connexió a internet i canó
digital. S’utilitzarà l’aula d’informàtica (aquesta disposa de 27 ordinadors
amb tots els perifèrics necessaris). La Biblioteca del centre també serà un
espai important d’ús
Es realitzarà una visita al Parlament de
Catalunya.
|
Descripció del
grup classe
|
El grup està compost per 15 nenes i 12 nens.
A 2n de primària es va fer una barreja de grups, per tant, hi ha nens que van
junts des de fa anys i altres que no. A més, hi ha hagut 2 noves
incorporacions.
És un grup molt mogut, xerraire, inquiet,
encuriosit. Gaudeixen dels aprenentatges. Es treballa a partir de grups
cooperatius, tenint en compte els seus interessos i el currículum. No
utilitzen llibre de text.
|
Competències
específiques
|
Competències
bàsiques:
-
Competències en el coneixement i
la interacció amb el món físic.
-
Competència social i ciutadana.
-
Tractament de la informació i la
competència digital.
-
Competència en comunicació
lingüística.
-
Competència matemàtica.
-
Competència per aprendre a
aprendre.
-
Autonomia i iniciativa personal.
Objectius
d’aprenentatge:
-
Avançar en l’autonomia de
l’organització individual i col·lectiva de la feina.
-
Conversar de forma col·lectiva.
-
Comentar, analitzar i
interpretar notícies.
-
Plantejar dubtes a partir de
l’anàlisi de notícies.
-
Aprendre a relacionar-se.
-
Treballar de forma
interdisciplinària.
-
Iniciar en el coneixement de la
història de Catalunya.
-
Comprendre la importància de la
democràcia.
-
Saber realitzar enquestes i
intentar interpretar-les.
-
Aprendre a conservar la memòria
històrica.
-
Respectar la memòria històrica
de las persones.
-
Treballar el raonament crític a
partir de la història.
-
Fer relacions de diferents
coneixements.
|
Continguts
|
Conceptes:
-
Democràcia.
-
Dictadura.
-
Transició.
-
Funció del Parlament de
Catalunya i d’altres institucions.
-
L’estatut de Catalunya. La
Constitució espanyola.
-
La població, l’economia i
l’autogovern de Catalunya.
-
Eleccions parlamentàries.
-
Diferents personatges
relacionats amb la història de Catalunya i amb l’actualitat propera.
Actitudinals:
-
Saber escoltar l’opinió dels
altres.
-
Ser tolerants amb les opinions
contràries .
-
Saber respectar els punts de
vista de tothom.
-
Aprendre a rebutjar els
prejudicis
|
Procediments:
-
Recercar i anàlisi de notícies
constant. Ús del projector.
-
Aportar material relacionat amb el Parlament.
-
Veure capítols concrets de “La
història de Catalunya”, explicada per en Dragui.
-
Buscar a internet informació sobre els
diferents partits polítics.
-
Veure programes de “Polònia”.
Recull dels diferents personatges que apareixen.
-
Preparar de forma conjunta una
enquesta per saber el coneixement de
ciutadans sobre la història de Catalunya.
-
Visitar el Parlament.
-
Analitzar les dades de les
enquestes. Utilitzar els ordinadors per fer quadres estadístics.
-
Analitzar els diferents cartells
electorals.
-
Confeccionar un cartell electoral.
-
Desenvolupar un Joc de rol. Simulació
d’una sessió parlamentària.
-
Fer Escrit reivindicatiu dirigit
als pares, elaborat pel grup cooperatiu.
-
Preparar una entrevista a tres
polítics (pares d’alumnes de la classe).
-
Confeccionar un mapa conceptual.
-
Elaborar un dossier
|
|
Seqüenciació de les
activitats
|
1a Sessió: Conversa
col·lectiva al voltant de les notícies que els nens han anat portant des de
l’11 de setembre i relacionades amb les recents eleccions. Els nens aniran
expressant les seves opinions i les seves vivències. Aplicació de l’Avaluació
inicial a través d’un qüestionari.
2a Sessió: Visualització d’un
capítol de la col·lecció “”La Història de Catalunya” : L’11 de setembre de
1714. Comencen a apuntar-se els
conceptes de Democràcia, Dictadura, pèrdua dels drets, llibertat d’expressió.
3a/4a Sessions: Lectura,
subratllat i comprensió de la informació relativa al parlament (adaptada al
seu nivell)i al context històric de Catalunya i la relació amb Espanya.
5a Sessió: Visualització
capitol “La Guerra Civil”. Xerrada Col·lectiva.
6a/7a Sessions: Activitats
relacionades amb l’aclariment dels conceptes anteriorment tractats.
Investigació individual a partir de
llibres i internet sobre un President de la Generalitat o del Parlament triat
per ells. Posterior posada en comú.
8a Sessió: Visualització d’un
programa de Polònia relacionat amb les eleccions. Observacions sobre els
diferents personatges. Incidència sobre les diferents maneres de pensar. TV3
a la carta.
9a/10a Sessions: Preparació en
grup cooperatiu d’una enquesta per esbrinar el coneixement dels ciutadans
dels temes tractats a l’aula. Posterior posada en comú i tria de les
preguntes. Organització del grup per dur a terme les enquestes.
11a Sessió: Visita al Parlament de Catalunya. Enquesta
a persones que volten pel Parc de la Ciutadella. La consigna principal és que
el grup cooperatiu vagi junt en tot moment, que s’adressin a les persones amb
respecte i tolerància, i que no surtin dels límits prèviament establerts.
12a Sessió: Recollida i anàlisi de les enquestes. Gràfics
dels resultats a l’aula d’informàtica.
13a Sessió: Anàlisi de
cartells electorals portats pels nens, fet pels diferents partits polítics.
Proposta d’un cartell electoral propi, amb un lema concret. Llibertat total per la seva
confecció. Utilització de les TIC.
14a Sessió: Confecció
col·lectiva d’una entrevista per a realitzar a tres polítics pares de
l’escola.
15a/16a Sessions: Xerrada amb
els polítics en la Biblioteca de l’escola. Posada en comú posterior.
17a Sessió: Proposta d’un
problema. Joc de rol: Hauran d’imaginar-se que són polítics, els nens hauran
de defensar el paper que els hi hagi tocat, estiguin d’acord o no.
18a Sessió: Reflexions al
voltant de tots els temes tractats a partir de diferents interrogants: Podem
pensar diferent i establir diàlegs? Hem de respectar l’opinió dels altres? És
millor que puguem expressar les nostres opinions? Ens agradaria que no ens deixessin
parlar, ni cantar , ni ballar...per què altres ho decideixen?
19a Sessió: Prova objectiva
sobre els diferents conceptes treballats.
|
Fonamentació
psicopedagògica
|
Aquesta proposta segueix els principis del Constructivisme partint, com diu Jonassen, Peck i Wilson,(1999)
dels següents supòsits:
o
El coneixement es construeix
o
La realitat (el sentit que
construïm del món)es troba a la ment.
o
Hi ha diferents maneres
d’entendre el món.
o
El coneixement es construeix a
partir de les nostres interaccions amb el medi ambient.
o
El coneixement es desenvolupa en
contextos significatius.
o
El coneixement no es pot
transmetre.
o
El coneixement s’aconsegueix a
partir d’un desig de saber.
o
Aprendre és un procés de
negociació tant intern com social.
o
L’aprenentatge poden ser els
canvis que sofreix la nostra relació amb la cultura o cultures amb què estem
connectats.
o
No tot el significat es crea de
la mateixa manera.
A partir d’aquesta fonamentació
constructivista aplicarem els principis de l’Aprenentatge Significatiu per implementar la nostra proposta,
per tant el que es pretén és que els alumnes s’adonin del seu aprenentatge i
que una vegada hagin acabat l’activitat valorin el seu aprenentatge i els serveixi per la seva
vida quotidiana. Per aconseguir aquest aprenentatge significatiu partirem
dels següents propòsits:
-
Es parteix del nivell de
desenvolupament del nen i de realitats significatives. Atenció a la
diversitat.
-
El contingut és potencialment
significatiu des de l’àrea del Coneixement del medi .
-
Actitud favorable per part de
l’alumnat. Motivació manifesta.
-
Els continguts són funcionals.
-
Adquisició d’estratègies de
planificació i regulació de l’activitat, tant a nivell individual com de grup
cooperatiu.
-
Modificació dels continguts
previs.
-
Activitats que afavoreixen
treballs cooperatius.
-
Treball interdisciplinari.
Aquesta activitat i d’acord amb Jonassen vol aconseguir
un canvi conceptual en els estudiants
aconseguint que aquests canviïn la seva manera d’entendre els
conceptes i el marc conceptual sobre el problema plantejat.
|
Activitats
d’avaluació
|
Una vegada
acabada l’activitat es farà un procés d’avaluació per veure si s’han
aconseguit els objectius plantejats. També es compararà aquesta avaluació
final amb l’avaluació inicial feta al principi de l’activitat, d’aquesta manera
els alumnes es podran adonar de la seva progressió sobre el tema. Per fer
aquesta avaluació ens basarem tant en proves objectives com altres més
subjectives fonamentades en l’observació a l’aula i les xerrades fetes amb
els propis alumnes.
-
Observar els interrogants
plantejats sobre els temes proposats per treballar.
-
Mostra una participació activa
en les xerrades col·lectives.
-
Mostrar habilitat per l’obtenció
i ús de la informació amb la utilització de les TIC.
-
Mostrar capacitat per extreure
informació de les enquestes realitzades.
-
Mostrar imaginació en la
realització del Cartell electoral.
-
Valorar el Treball cooperatiu fet pels diferents grups
al llarg de l’activitat.
-
Valorar la confecció del dossier
i dels mapes conceptuals realitzats amb l’ajut dels ordinadors.
-
Mostrar un ús correcte de les
tecnologies
-
Mostrar a partir d’una prova
escrita objectiva el domini dels conceptes treballats.
-
Comparar la prova objectiva
final amb l’avaluació inicial.
|
Temporalització
|
Aquest proposta tindrà una durada d’uns dos
mesos. Es dedicaran 4 hores setmanals
al seu desenvolupament. La temporalització podrà variar depenent del temps
utilitzat pels alumnes a l’hora de realitzar les activitats.
|
Bon dia Xavier! crec que el tema escollit pel fer el projecte és del tot interesant ja que el nostre futur està en els infants i ells han de conèixer de primera mà com està la política actual. Crec que has fet una molt bona feina!
ResponderEliminarEt convido a visitar el meu blog, a veure què en penses! :-)